PFZ.nl - PHP Community: server to server file transport prog gezocht - Systeembeheer - Forum - PFZ.nl - PHP Community

Je kunt niet antwoorden op dit topic
#1 31-01-2012 15:03
  • j termaat
  • Groep: Forumleden
  • Actief sinds: 27-02-2005
na aardig wat speurwerk niet gevonden. misschien weet iemand toch een prog waarmee ik files van server1 naar server2 kan pompen. liefst iets in de vorm van midnight commander of aan putty achtig progje.

wie kent iets dergelijks
met dank voor je reactie al vast

#2 31-01-2012 15:28
Misschien wat kort door de bocht maar wil jij niet gewoon een ftp client?
Anders heb je ook nog SCP. http://www.linein.or...sing-linux-scp/
Ik gaat er even vanuit dat je van linux servers wil uitwisselen gezien je hier midnight commander benoemd?

EDIT even zelf getest of je er iets voor moet installeren, maar dat is niet het geval.
Dus je kan gewoon het scp command gebruiken.
scp --help voor eventuele hints ;)
Gebruik de Wiki om problemen op te lossen en PHP te leren
Rapporteer bugs van de PFZ-site HIER

#3 31-01-2012 15:37
  • j termaat
lijkt me inderdaad een juiste oplossing. kost ff wat meer moeite, vandaar dat ik dacht aan een MC achtig gebeuren met een split screen.

#4 31-01-2012 15:55
  • j termaat
BTw dat is wel verduveld snel zo'n transport. Mooie oplossing. Met dank.

#5 31-01-2012 15:58
Graag gedaan.
Moest ook even erna zoeken.

Midnight commander kan trouwens dit ook:
http://www.lampdocs....ight-commander/

#6 31-01-2012 16:10
  • j termaat
ga ik testen. Bart tot een volgende thread.

#7 31-01-2012 16:16
Ik heb het zojuist getest, en dat werkt super.
Dus misschien als je met mc wat meer bekend bent dat dit nog wel een handigere oplossing is. :)

#8 31-01-2012 17:40
  • j termaat
Ben ook onder de indruk. Mooie tool, misschien ergens op PFZ dit soort zaken vermelden. Als dit verborgen blijft in een thread wordt ie bijkans niet gevonden.

#9 31-01-2012 17:52
  • j termaat
Zit wel een klein probleempje mbt rechten. Op 1 van mijn servers moet ik eerst als sudo su inloggen voordat ik bep. mappen kan openen. Zo te zien lukt dat niet met MC of ik zie weer iets over het hoofd.

#10 31-01-2012 17:53

Mooie tool, misschien ergens op PFZ dit soort zaken vermelden. Als dit verborgen blijft in een thread wordt ie bijkans niet gevonden.
Als je zoekt naar "linux file manager" dan kom je MC direct tegen :-) Vooropgesteld dat elke rechtgeaarde liniuxgebruiker het natuurlijk onder de speedial heeft zitten. :-)

Overigens is gewoon 'scp' ook vlot en handig vanaf de commandline.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#11 31-01-2012 18:36
hoezo lukt het niet om als ROOT in te loggen op de server?
- Bij mc rechts doe je shell-verbinding.
- je krijgt een venster voor je welke server je wil gebruiken.
- Tik daarin: root@je_server.nl
- [ ok ] knop drukken.
- nu moet je je root password opgeven dat zie je onderin het zwarte gedeelte.
reutelt even en je bent met de root rechten aangemeld.

In het geval dat je op de andere server (links) je root rechten nodig hebt, kan beter eerst als root inloggen.
dus eerst sudo su [enter] wachtwoord opgeven.
En dan mc starten. Zo hebben beide kanten de root rechten.

#12 31-01-2012 19:32

Zo te zien lukt dat niet met MC of ik zie weer iets over het hoofd.
Als je met MC vanaf server A wilt kopieren naar een map op server B die alleen voor root toegankelijk is, dan gaan er twee dingen mis. A) je mag nooit als root aanloggen op een remote server. Waar dat wel kan zit een *enorme* fout in de beveiliging. B) als de bestanden niet voor root bedoeld zijn dan kan het niet nodig zijn om als root aan te loggen om bij de bestanden te komen, gebruik het account van de user voor wie de bestanden zijn.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#13 31-01-2012 19:49
mja, volgens mij zegt de TS dat er mappen/bestanden gekopieerd moeten worden die voor root zijn bedoeld.
Even zo vrij om mijn gedachten erop los te laten, maar ik kan me voorstellen dat er bepaalde bestanden, die door root gebruikt worden gemigreerd moeten worden naar de andere server. Dan is het voor de hand liggend dat je dit dan ook als root even snel doet. :)

Ik ben het met je eens dat je altijd met de user moet inloggen om dingen te doen, maar voor een mega grote verhuisklus die snel gedaan moet worden is het wel super makkelijk omdat als root te doen.

Uit eigen ervaring, als ik moet inloggen op een vps, dan kan ik wel als een user inloggen, maar dan moet ik alsnog eerst sudoen om onderhoud te doen. Dus kan ik net zo goed als root inloggen om mijn ding te doen, clear , exit.
Maar goed, dat is meer luiheid denk ik, dan onwetendheid. ;)

#14 31-01-2012 20:53
  • Ivo P.
  • Groep: Verenigingsleden
  • Actief sinds: 17-01-2002
op elke linux server bestaat een user Root. Dat hoef je niet te raden als hacker, dat weet je.

Dus dan hoef je alleen maar een wachtwoord te raden....

Verbied je nu de user Root om in te loggen via ssh, dan dwing je dus al af, dat de hacker een username moet raden en het password.

Stel hij vindt uit dat de user Bart met ww. Bart toegang heeft, dan nog kan hij niet zo heel veel kwaad als dat hij zou kunnen als hij Root was geweest.

Alleen daarom al moet je de user Root de toegang van buitenaf ontnemen.

Als je daarna als nog met su, su - verder wilt, dan heb je dus een 2e wachtwoord nodig.

Of het verstandig is om "even snel" wat als root te doen?
* herinner me dan nog altijd die collega die even snel een mapje met rm -rf / map
zou verwijderen. (merk de spatie op) *
Ivo Peters
Developer en systeembeheerder @ PeHa ICT Services. blog.peha-ict.nl

#15 01-02-2012 08:23
  • j termaat
Bart, weet niet of jij dit inmiddels zelf ook heb getest. Maar mij lukt het niet om als user in te loggen en vervolgens sudo su te activeren. Dat gaat niet. Ivo heeft mbt de veiligheid gelijk.
Wat ik ondertussen heb gedaan is het kopieren/verplaatsen van de map met files naar mijn de map /home/usr_name en dan de shell starten met MC. Dan gaat het nl wel. Wat onhandig, maar veiligheid staat wel voorop.

#16 01-02-2012 15:35
Hoi allen,

Uiteraard staat veiligheid voorop.
Het was ook meer bedoeld als een quick en dirty fix voor het ongemak. :)
Toch zelf even aan het proberen geweest als user maar dat is inderdaad erg onhandig.
Denk dat de eerste oplossing met scp hier dan ook de beste optie is.

Of het verstandig is om "even snel" wat als root te doen?
* herinner me dan nog altijd die collega die even snel een mapje met rm -rf / map
zou verwijderen. (merk de spatie op) *
Dat moet een zeer pijnlijk foutje zijn geweest....

Inloggen wachtwoord vergeten? Aanmelden