PFZ.nl - PHP Community: Ideëen voor nieuw CMS - Applicatieontwerp en -theorie - Forum - PFZ.nl - PHP Community

Je kunt niet antwoorden op dit topic
#1 30-01-2012 23:51
  • Lady_johnny
  • Groep: Forumleden
  • Actief sinds: 14-01-2012
Ik wil een CMS laten bouwen om te gebruiken binnen het bedrijf, op websites van klanten. Met welke dingen moet ik rekening houden?
Ik wil natuurlijk een geschikte kandidaat uitkiezen om de opdracht aan te geven en bovendien moeten we goed overwegen welke functies het CMS moet bieden.

Alvast een lijstje waar we aan gedacht hebben.. wat missen we?

Pagina's toevoegen, bewerken verwijderen.
Aan een pagina template en stylesheet toewijzen.
Zoekmachine optimalisatie per pagina toe kunnen passen (zoekmachine vriendelijke urls, pagina titles in de <title> tag, beschrijving in de description tag, eventueel keywords?

Geen flauw idee hoe ze dit noemen.. maar op een pagina heb je een hoofdtekst, maar tevens een stukje tekst in de footer, en ook een stukje tekst elders bijvoorbeeld.
Soms is dit op alle paginas hetzelfde, soms op elke pagina anders.

Hoe in het eerste geval op te lossen?
In de template zetten is dan niet handig. Dan moet de klant om dat aan te passen tussen de codes rommelen...

En hoe in het tweede geval op te lossen?
Is er dan per pagina een extra vak om te bewerken? Maar hoe moet dit er dan eenvoudig ingeplaatst worden?
Hoe voeg je zonder in de php code te zitten als admin een extra vakje toe aan een pagina op een website?

Template toevoegen, bewerken en verwijderen.
Stylesheets idem.
Afbeeldingen/pdf documenten ed idem.

Verder had ik bedacht een pagina met opties.
Waar je de host, database naam en user + wachtwoord in kunt voeren, zodat dit niet in een php bestand hoeft.
En natuurlijk de rechten toewijzen aan verschillende gebruikerssoorten.
Gebruikerssoorten, en gebruikers aanmaken.

Andere opties die via een soort control panel te beheren zijn?

Verder diverse modules, die via het control panel aan en uit te zetten zijn.
Fotoalbum module, inclusief soort lightbox (foto vergroten en kunnen doorklikken).
Nieuws module
Blog module

Is er in CMS systemen ook al zoiets als Twitter of andere Social media om te intergreren?

En ik heb begrepen dat Php 5 straks Php 4 gaat overnemen op de meeste webhosting servers?
Het moet niet zo zijn dat het CMS dat straks gebouwd is en vervolgens al vrij rap niet meer of half werkt.

Kortom, tips en ideëen zijn zeer welkom!

#2 31-01-2012 06:11
Ik zie hier niet echt een PHP probleem op zich, dus verplaats dit topic naar-> Applicatieontwerp en -theorie.

Je springt een beetje van de hak op de tak in je verhaal. :)
Er zijn CMS systemen die de wensen die ik zo allemaal lees, al aan boord hebben.
Kijk bijvoorbeeld eens in de Joomla hoek.

En ik heb begrepen dat Php 5 straks Php 4 gaat overnemen op de meeste webhosting servers?
Het moet niet zo zijn dat het CMS dat straks gebouwd is en vervolgens al vrij rap niet meer of half werkt.
Uhm.. Volgens mij zijn er tegenwoordig meer hosters die standaard php5 draaien, want php4 is allang EOL.
Of het moet zo zijn dat je zelf nog een servertje hebt waar PHP4 de standaard is, dan zou ik je aanraden om toch wel heel snel te gaan updaten. :) In het andere geval als er nog geen hosting aanwezig is, kijk dan naar de versie welke php5 heeft. php5.3 is is toch wel het minste wat je zou moeten verwachten.

Templating is eigenlijk als ik je wensen zo lees best een aardige optie, je kan bijvoorbeeld ervoor kiezen om standaard templates aan te bieden, en deze bijvoorbeeld met je CSS qua kleur stylen te veranderen. Men hoeft dan niet zelf in de code te gaan rommelen maar zijn al voor gebakken door jou, en je hoeft alleen maar een optie te maken om deze te kunnen veranderen.

Zo kun je natuurlijk nog honderden creatieve opties bedenken om je systeem tot een geheel te maken.

Maar wat ik eerst zou gaan overwegen: hoe gaat ik het aanbieden?
Bij jou op 1 server of mag het systeem over andere servers/webhosting gaan lopen?

En kijk ook eens nogmaals naar bestaande systemen.
Misschien niet meteen wat jij voor ogen hebt, maar wel om inspiratie op te doen.
Gebruik de Wiki om problemen op te lossen en PHP te leren
Rapporteer bugs van de PFZ-site HIER

#3 31-01-2012 09:24
  • Lady_johnny
  • Actief sinds: 14-01-2012
Ik had zo even niets voor handen, maar dacht dat het van 4 naar 5 was, maar het is dit:

--

Dit betreft een update naar PHP 5.3.9 en MySQL 5.5.19
Wanneer uw website momenteel draait op PHP 5.2.x:

http://php.net/manua...migration53.php

--

Ik heb gehoord dat dit voor veel problemen zorgt en dat veel dingen niet meer werken?

[modknip]

#4 31-01-2012 15:15
  • - Ariën -
  • Actief sinds: 05-12-2001
Veel dingen worden als 'afgekeurd' bestempeld, maar werken nog wel. Hoewel het wel aan te raden is om deze op te lossen.

Met name de ereg() en eregi() functions moeten omgebouwd worden naar preg_match().

#5 12-02-2012 22:20
  • M Hagoort
  • Actief sinds: 10-02-2007

Inloggen wachtwoord vergeten? Aanmelden