PFZ.nl - PHP Community: domeinrecht van bedrijf/stichting claimen, welke consequenties? - Discussie - Forum - PFZ.nl - PHP Community

Je kunt niet antwoorden op dit topic
#1 13-01-2012 15:58
  • Danny1234
  • Groep: Forumleden
  • Actief sinds: 18-04-2007
Hallo,

In het verleden heb ik een domainnaam geclaimed voor een stichting. Dat oude bestuur van deze stichting is ontslagen en door de rechter is een nieuw bestuur aangewezen.

Hoe zit het nu met het domeinnaam? Ben ik verplicht deze af te staan? Er wordt niets mee gedaan verder.
Wat zijn mijn rechten/plichten in dit geval?

Graag advies.

MVG,

Danny

#2 13-01-2012 16:06
Dat zou je aan een jurist moeten vragen. Als jij tot het ontslagen bestuur behoort dan moet je waarschijnlijk alles wat je in naam van de stichting hebt aangeschaft teruggeven, inclusief de domeinnaam.

Als jij een buitenstaander bent en de stichting de naam in bruikleen hebt gegeven dan is en blijft hij van jou, tot er een pot wormen wordt opengetrokken over dat jij de naam niet kunt gebruiken en zij wel.

Maar nogmaals; vraag dit aan een jurist, ga niet af op wat we hier zeggen.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#3 13-01-2012 16:09
  • Ivo P.
  • Groep: Verenigingsleden
  • Actief sinds: 17-01-2002
in principe heb jij voor die stichting (in opdracht?) een domeinnaam geregistreerd. Normaal gesproken doe je dat dan ook op naam van die rechtspersoon: een stichting kan gewoon de houder zijn van de domeinnaam.

Zij is dan ook de eigenaar.

Nu heb jij dat mogelijk gedaan op je eigen naam. Afhankelijk van het waarom van die actie, wordt het dan wel of niet dubieus.

Stel hij staat op jouw naam, maar de domeinnaam is "stichtingx.nl" en we hebben het ook over een stichting met de naam "x". Dan zal een claim van de stichting bij SIDN al snel in jouw nadeel gaan uitvallen.
Ivo Peters
Developer en systeembeheerder @ PeHa ICT Services. blog.peha-ict.nl

#4 13-01-2012 16:17
  • Danny1234
Dat is duidelijk,
Maar hier lees ik:http://www.mkbservic...anders-mijn.htm

Wanneer is er sprake van inbreuk op de handelsnaam?
Ten eerste moet de inbreukmakende domeinnaam tevens als handelsnaam worden gebruikt. Is dat niet het geval, denk bijvoorbeeld aan forumsites, dan kan geen beroep worden gedaan op de Handelsnaamwet maar moet een actie uit onrechtmatige daad uitkomst bieden. Alleen als de inbreukmakende domeinnaam wel als handelsnaam wordt gebruikt, is er sprake van inbreuk op de handelsnaam van een andere onderneming. Er kan overigens ook sprake zijn van inbreuk wanneer de domeinnaam slechts in geringe mate afwijkt van de andere handelsnaam.
Aangezien ik er verder niets mee doe, en het domainnaam niet als handelsnaam gebruik, lijkt het erop dat ze hem niet zomaar kunnen claimen.

#5 13-01-2012 16:21
  • Ivo P.
  • Groep: Verenigingsleden
  • Actief sinds: 17-01-2002
als jij er niets mee doet, heb je dus al geen sterk argument om de naam te willen houden.....

als je de naam indertijd voor die stichting hebt geregistreerd, dan was er toen dus kennelijk wel een reden voor om dat te doen: beoogd gebruik voor een reclame, veiligstellen van een naam die lijkt op die van de stichting etc.

Dat komt op mij weer over als een reden om te kiezen voor de stichting, zou ik de jurist zijn die de keuze moet maken.

Ik moet zeggen, dat het allemaal wat dubieus klinkt.
Ivo Peters
Developer en systeembeheerder @ PeHa ICT Services. blog.peha-ict.nl

#6 13-01-2012 16:26
  • Danny1234
Ik doe er nu niets mee, maar dat betekend niet dat ik het niet als forum of iets dergelijks kan gaan gebruiken in de toekomst.

De naam van die stichting bestaat ook uit "gangbare woorden" en is dus geen unieke handelsnaam.

Maar goed, een jurist kan hier zekerheid over geven, dus ik wacht maar even af, tot ik antwoord krijg van mijn adviseur..

Ik dacht lijkt me verder wel een interessant onderwerp voor op de forum hier.

#7 13-01-2012 16:36
  • Martin P
  • Groep: Moderators
  • Actief sinds: 19-04-2007

Bekijk Post Op 13-01-2012 17:26 schreef Danny1234:

Ik dacht lijkt me verder wel een interessant onderwerp voor op de forum hier.
Zeker. Het punt waar ik me vaak over verbaas is dat de domein niet op naam van een organisatie staat, maar op naam van de persoon van de website gemaakt heeft of de domeinnaam geregistreerd heeft. Heb dit bijvoorbeeld een aantal keren aangegeven bij kennissen, maar desondanks zien deze het belang er niet van in om de domeinnaam op naam van de organisatie te zetten. Het scheelt zo'n hoop gedonder als dit wel netjes wordt gedaan :)
Handleidingen zijn er niet voor niets, gebruik ze dus :)
HTML5 ~ CSS ~ PHP ~ MySQL ~ SQL-injectie bestaat meer dan 13 jaar

#8 13-01-2012 17:56

Aangezien ik er verder niets mee doe
...en zij wel, staan zij aanzienlijk sterker.

Dat je hier toegeeft dat je de naam voor de stichting hebt geregistreerd zal natuurlijk ook niet helpen. Feitelijk zeg je nu dat je de naam wilt hebben omdat hij toevallig nog op jouw naam staat, iets wat je feitelijk al niet had moten/mogen doen.

Afijn, een grote pot wormen waarvan de kosten waarschijnlijk in het geheel niet opwegen tegen de baten.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

Inloggen wachtwoord vergeten? Aanmelden