PFZ.nl - PHP Community: Welke ontwikkelings software gebruiken jullie? - Discussie - Forum - PFZ.nl - PHP Community

Je kunt niet antwoorden op dit topic
#1 10-01-2012 22:55
  • Jelmer D.
  • Groep: Verenigingsleden
  • Actief sinds: 27-01-2010
Beste mensen,

helaas door een stuk Malware wat niet van mijn pc verwijderd kon worden moest ik een complete reïnstall van win7 uitvoeren. Gelukkig kon ik nog wel alle belangrijke bestanden back-uppen dus ik heb alles nog :)

Nu ik toch geen software op mijn pc heb staan, vroeg ik mij af: welke software gebruiken jullie bij het ontwikkelen van websites?

Om even kort te gaan. Ik maak websites met HTML, CSS, PHP en Javascript. Dus dit moet uiteraard ondersteund worden.

Oude software
Komodo IDE 6 | Ik gebruikte Komodo voor het programmeren,
Wampserver | voor een localhost die php kan uitvoeren,
FireFTP | een firefox plugin om alle bestanden te kunnen uploaden.

OS
Windows 7 Home Premium

Natuurlijk mag je ook mac software suggereren en dan kijk ik wel even of er ook een windhoos versie is :)

Eisen
Ik kan niet teveel eisen gaan stellen omdat je dan al praktisch de helft uitsluit, maar ik wil toch even zeggen dat er net zoals Komodo een goede debug tool in moet zitten. Het liefst ook met een tool die helpt met het bekijken van de functies.
Bijvoorbeeld als je de /**@return blablabla */ enzo gebruikt om je functies te omschrijven zodat je tijdens het programmeren goede feedback hebt en meteen je documentatie kan raadplegen.
Mocht er ook meteen een documentatie tool bij zitten om je classes makkelijk te doorzoeken, is dit helemaal mooi meegenomen :)

Mocht je nog andere super handige tooltjes weten, wil ik dit ook graag weten.

Indien mogelijk niet alleen een linkje, maar ook een korte beredenering wáárom je het gebruikt. Ik wil graag vooruit kaan in mijn kennis en kijken wat het beste bij mij past.

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen met het opnieuw installeren van mijn computer :)

Groeten,

Jelmer
"The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss." ~ Douglas Adams

#2 11-01-2012 05:21
  • Ivo P.
  • Actief sinds: 17-01-2002
Dus je maakt geen gebruik van php of database?
Ivo Peters
Developer en systeembeheerder @ PeHa ICT Services. blog.peha-ict.nl

#3 11-01-2012 08:30
  • Roland F.
  • Groep: Forumleden
  • Actief sinds: 01-02-2007
Notepad++ FTW

Als ik in wat complexere projecten moet werken switch ik naar Netbeans IDE.

Ik heb zelfs een tijd overwogen om FlashDevelop te gebruiken voor PHP :)

Zend Studio en ander eclipse prul wil ik niets mee te maken hebben.

Voor FTP gebruik ik WinSCP. Hierin kun je lokaal en remote in sync houden (de folder structuur) en das handig!

Handige tooltjes:
- Agent Ransack (zoeken)
- Winmerge (vergelijken)
- Rekenmachine (rekenen)
- Speciale tekens (utf stress tests :P)
- RegexBuddy (reguliere expressies)
- TurtoiseSVN (versiebeheer)
- PuTTY (serverbeheer)

Ivo P. zei:

Dus je maakt geen gebruik van php of database?

Jelmerholland zei:

Ik maak websites met HTML, CSS, PHP en Javascript.
PHP dus wel.

#4 11-01-2012 09:45
Voornamelijk werk ik (sinds een tijdje met) PHPStorm, voor € 94 heb je echt een heerlijke IDE en rijk aan opties.
Waaronder dingen die niet direct aan PHP gerelateerd zijn als SASS, LESS en Javascript.

Vooral de PHPUnit ondersteuning is geweldig, instellen kan even moeilijk zijn.
Maar als het werkt ben je verkocht, Waarom? VIsuele diff van de verwachting :D
In Zend moest ik mijn Testcases aanpassen zodat de uitvoer naar de Web output ging en toen dat kopiëren en in twee aparte bestanden plakken om met Winmerge te kijken wat het verschil was. Om er dan achter te komen dat er één spatie teveel stond...

En verder de ondersteuning voor je eigen PHP installatie, zodat je niet met de versie van Zend zit.
Of nog erger... ze een extensie niet hebben en je die zelf kan gaan compileren met een MS Visual Studio versie die nergens meer te verkrijgen is (dat had ik dus vroeger).

En uitlijnen van de code, waaronder de PHPDoc's zodat alles goed leesbaar is.

Verder maak ik gebruik van.

- FileZilla (FTP/SSH)
- RegexBuddy (reguliere expressies)
- Putty (SSH)
- Visual Paradigm UML (UML modeling)
- TurtoiseGit (versie beheer)
- EMS SQL Studio for PostgreSQL
- Notepad++ (gewoon bestand openen)

- Fiddler 2 (Http debugger)
- http://www.totato.com/eolconverter/ (Line-endings goed instellen, helaas werkt de Shell ondersteuning niet goed in 64bit)
- Virtualbox (virtualisatie voor oude IE versies en Linux testsystemen)

Mijn lokale test-server is een bij elkaar geraapt zooitje van Apache 2.2, PHP 5.3, PostgreSQL 9.0 en Perl 5.12

Handige tooltjes:
- Duplicate Cleaner (verwijder dubbele bestanden, http://www.digitalvo...plicate-cleaner)
- OpenSSL (voor SSL certificaten)
- Xenu (controleren op dode Links)
- Ranamer (http://www.lotussoft...ose-falcao.html), waarschijnlijk is iets anders beter :) maar het werkt nog steeds.
- Total Commander (Filemanager)
- CDBurnerXP (Freeware brand programma, vereist .NET 2.0)
- Keepass (wachtwoord beheer)
"fouten verifieer je niet met een "; DROP DATABASE" commando. " Arnoud Engelfriet (Security.nl)

#5 11-01-2012 10:00
  • Jelmer D.
Ivo, jawel

Roland, Notepad++ heeft toch geen doc ondersteuning? Dus voor de comments van functies dat hij herkent waar je nog variabelen toe moet voegen of dat hij je stukje uitleg er even bij pakt op het moment van typen? Staat me ook iets van bij dat hij niet herkent welke functies je wel of niet hebt, dus niet dat als jij een functie addUserToTable() dat als jij 'add' typt dat hij hem al suggereert?

Sebastian, is PHPstorm dan ook voor html en css? En ik heb nog nooit gewerkt met Zend dus ik heb werkelijk waar geen idee wat ik met dat framework kan ;)
"The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss." ~ Douglas Adams

#6 11-01-2012 10:10
Zend als in Zend Studio ;)

Ja kan in PHPStorm ook CSS en HTML bewerken, helaas zonder WYSIWG editor maar daar is overheen te komen.
En voor de mensen die met Symfony2/Twig werken, er is ook ondersteuning voor de Twig template syntax.

Vroeger werkte ik met Dreamweaver CS4 voor de HTML, maar aangezien die geen ondersteuning heeft voor HTML5 en ik weiger 400+ euro te betalen voor een HTML editor doe ik nu gewoon alles met de hand.

Je kan PHPStorm 30 dagen gratis uitproberen, en als je het niets vind kan je het gewoon weer verwijderen :)
"fouten verifieer je niet met een "; DROP DATABASE" commando. " Arnoud Engelfriet (Security.nl)

#7 11-01-2012 10:30
  • Ivo P.
Netbeans voor PHP en javascript (en eventueel html)

Datanamic Dezign voor het database ontwerp

HeidiSQL voor het praten met mysql servers
Toad voor het gesprek met Oracle.

putty en kitty voor het werken in de shell

Filezilla voor het incidenteel uploaden van files (netbeans doet dat zelf).

Editpad voor bewerken van allerhande tekst files

irfanview voor simpele bewerkingen van plaatjes
Ivo Peters

#8 11-01-2012 13:03
We PFZWIKI bevat ook het nodige aan programmatips, wellicht handig om dit topic ook even daar tegenaan te houden.

Recentelijk ben ik vrij gecharmeerd geraakt van DBSchema voor databaseontwerp, en eigenlijk alleen omdat zij bij het tekenen van relaties de lijntjes netjes om de tabellen heen tekenen en niet vastzitten aan het "we maken mazimaal twee bochtjes" principe. Dat ze bij het importeren meteen een apart diagram per schema maken is een leuke bonus.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#9 11-01-2012 13:42
  • Jelmer D.
Vincent, daarmee doel je op dit stukje denk ik? http://www.pfz.nl/wi...laire-software/

Iedereen in ieder geval bedankt voor het suggereren van stukken software. Ik ga maar eens een middagje googelen denk ik.

#10 11-01-2012 19:44
  • Roland F.

Bekijk Post Op 11-01-2012 11:00 schreef Jelmer D.:

Roland, Notepad++ heeft toch geen doc ondersteuning?
Dus..? Echte programmeurs programmeren in notepad :P

Buiten dat; voor een mooie package/class/project structuur, type completion, php doc stubs, etc. gebruik ik zo nu en dan Netbeans IDE.

Om nog even m'n lijstje verder aan te vullen;
- VMWare workstation (dont ask) voor mn webserver
- Navicat (dont ask) voor database beheer
- Adobe Fireworks (dont ask) voor het nodige grafische plak&knip werk
- MySQL workbench voor database ontwerp
- StarUML hoofdzakelijk voor object diagrammen e.d.

#11 11-01-2012 20:02
  • Jelmer D.

Bekijk Post Op 11-01-2012 20:44 schreef Roland F.:

Dus..? Echte programmeurs programmeren in notepad :P
Ik ben ook geen echte programmeur maar een webontwikkelaar die ook graag ontwerpt maar wel dusdanig gestructureerd is dat hij helemaal gek wordt als één pixel niet in lijn staat met de rest. Conclusie, ik wil ook bij het programmeren gestructureerd blijven door automatisch de docs te kunnen lezen tijdens het typen. Ook omdat ik, naar eigen verwachting, niet 100% netjes programmeer en dus relatief snel het overzicht verlies :)

Afijn, bedankt voor de lijstjes. Als ik het zo zie blijf ik gewoon bij Komodo hangen en waarschijnlijk ook gewoon Wampserver. Waarschijnlijk met aanvullingen van software die jullie aanraden voor bijvoorbeeld de UML.

Is dat trouwens handig? Wampserver, of is het handiger om los alles bij elkaar te rapen? Dit vooral omdat ik een leek ben als het op dat soort dingen aankomt. Het liefst heb ik alle instellingen gewoon pre-set klaar, als het maar werkt. Of kunnen jullie mij met een goede tutorial voorzien die ook voor de leek te begrijpen is?

#12 11-01-2012 20:17
  • Roland F.
Ik gebruikte eerst ook WAMP thuis... na wat ervaring op het werk met "echte" webservers heb ik in een avondje, o.a. met hulp van http://www.lullabot....b-server-ubuntu (+ VEEL trial&error), een complete webserver opgezet.

En moet zeggen het is wel erg ultiem allemaal :) Je bent vrij in alles, maar ja, het vereist wat systeembeheer kennis. En uiteraard programmeren we nu op een Linux webserver i.p.v. Windows, which is a good thing imho.

[edit]
Ik heb zojuist bv. in nog geen kwartier thuis PHP geupgrade van 5.3.8 naar 5.3.9. Waarbij de meeste tijd ging zitten in het mergen van de php.ini met de (vorige) versie in SVN.

[edit2]
Bovenstaande link gaat er trouwens wel vanuit dat Ubuntu OS draaiende is. Ik heb dit opgelost met een virtual machine op mn eigen machine (Windows 7).

#13 11-01-2012 20:38
  • Jelmer D.
Moet je wel eerst eerst een Virtual Machine installeren en daar heb ik niet echt zin in, maakt de hele boel weer trager.
Ik denk dat ik toch maar bij Wampserver blijf hangen dan. Werkt in principe prima. En Komodo werkt ook prima, heb tot nu toe niet echt een programma gezien waarvan ik denk. DIE! Die moet ik hebben.

MySQL Workbench trouwens geïnstalleerd. O.O <-- zo stonden m'n ogen. Moet even kijken hoe dat allemaal werkt, maar denk dat het wel fijn is.

#14 12-01-2012 08:02

Moet je wel eerst eerst een Virtual Machine installeren en daar heb ik niet echt zin in, maakt de hele boel weer trager.
Net alsof je dat merkt met één enkele gebruiker op je systeem :-)

MySQL Workbench trouwens geïnstalleerd. O.O <-- zo stonden m'n ogen. Moet even kijken hoe dat allemaal werkt, maar denk dat het wel fijn is.
MySQL workbench vind ik niet bepaald het meest gebruiksvriendelijke programma daarvoor, EMS's SQL Manager Lite komt op mij veel overzichtelijker over. Met name het open houden van meerdere queries tegelijk vind ik in EMS veel handiger dan in MySQLWB.

#15 12-01-2012 09:40
Een virtuele machine zelf niet zwaar, afhankelijk van hoeveel ram je toekent natuurlijk.

Linux gelukkig erg licht voor een systeem, alleen als je heel veel gaat draaien heb je meer ram nodig om dat hij anders gaat swappen en je systeem vastloopt (zoals ik in het verleden regelmatig heb mogen ondervinden).
Wijs nooit meer dan 1/3 van je totale hoeveelheid ram toe aan de VM.

#16 12-01-2012 09:48

Wijs nooit meer dan 1/3 van je totale hoeveelheid ram toe aan de VM.
En da's nog erg ruim en bijzonde afhankelijk van hoeveel ram je PC heeft en hoeveel je voor andere taken gebruikt. Ik heb hier virtueel zitten Photoshoppen. Vraag me niet waarom.

Afijn, een virtuele linux hoeft ook geen grafische interface etc te hebben dus het kan met een griezelig kleine footprint. Kijk zuiver voor de grap eens naar http://www.damnsmalllinux.org/ Voor een echte install neem je natuurlijk een courante ubuntu-debian-suse verzin het maar. Tijdens de installatie krijg je vrijwel altijd de optie om voor server of desktop te installeren en welke pakketten je wilt. Daarin kun je dus alles uitzetten wat je niet nodig hebt (wat moet je met zaken als open-office en gimp op een virtuele linuxdoos? een printspooler, msn-klonen, MySQL...)

#17 12-01-2012 09:58
  • Ivo P.
ik heb jaren geleden een testservertje gedraaid op een pentium 2 machientje. Weinig cpu kracht dus en hooguit een paar honderd MB aan geheugen.

voor normale toepassingen moet dat genoeg zijn. Als je pdf's van tientallen pagina's gaat aanmaken of met GD foto's gaat verschalen, dan mag het wat groter allemaal, maar voor veel werk is dat voor een linux install zonder grafische schil, apache + php + mysql wel genoeg.

Een beetje moderne pc moet ook in een vmware omgeving zo'n P2 machine toch wel kunnen overklassen.
Ivo Peters

#18 12-01-2012 10:33
  • Jelmer D.
En als ik die linux vm heb draaien inclusief server etc. Kan ik die dan vanaf Windhoos aanroepen? Want dat is het platform waarop ik de rest van m'n software heb draaien. Photoshop, Illustrator, Komodo etc. Kan dit dan vanaf een windows browser daar de site aanroepen? Want ik heb meestal komodo op m'n secundaire scherm draaien en de browser op m'n kleine scherm van m'n laptop. Dus ik wil niet constant moeten swappen. Ja ik weet het, ik ben een leek als het op systeembeheer aan komt ;)

#19 12-01-2012 10:48
  • Ivo P.
ja dat kan.

je kunt het zelfs zo instellen dat een collega op een andere pc zelfs direct die vm kan benaderen.

maar ook vanaf de windows omgeving kun je de vm bereiken via bijvoorbeeld http://192.168.2.100

(uiteraard is dit lokale ip adres maar een voorbeeld)
Ivo Peters

#20 12-01-2012 11:00
  • Jelmer D.
Oké. Dan ga ik denk ik voor een linux VM. Is dit dan goede software? vmware, of hebben jullie andere software die makkelijker te installeren is? OF is dit zoals vincent al zei voldoende?

#21 12-01-2012 16:13
  • Roland F.
VirtualBox is freeware; https://www.virtualbox.org/

VMWare weet ik niet of ze trail/freeware versie hebben. (http://www.vmware.com/)

#22 12-01-2012 16:27
  • Ivo P.
VMWare Player is gratis
Ivo Peters

#23 12-01-2012 18:56
  • Jelmer D.
oh oké. Ik ga er volgende week even mee bezig. Heb nu niet echt tijd ivm tentamens enzo. Ik laat jullie weten wat mijn keuze is geworden zodra ik er een heb ;) Wordt denk ik even stoeien met al die programmaatjes om het lekker te laten lopen. Anders horen jullie nog van me.

#24 07-02-2012 08:58
VirtualBox is qua virtuele machines zeker aan te raden. Het is gratis en heeft een schat aan mogelijkheden. In het verleden heb ik ook wel VMWare (zowel gratis als betaald) gebruikt, maar ik blijf er bij dat VirtualBox prettiger is om mee te werken. Voor wat betreft IDE: Netbeans. Ik hoor erg veel goede berichten over PHPStorm, maar de "killing features" kunnen ook allemaal in Netbeans geïnstalleerd worden door middel van plugins.
Beginnen met PHP | mijn blog | twitter.com/berry__

(argumentum verbosium)++

Inloggen wachtwoord vergeten? Aanmelden