PFZ.nl - PHP Community: Data inladen met JSON - SEO - Forum - PFZ.nl - PHP Community

Je kunt niet antwoorden op dit topic
#1 08-12-2011 09:50
  • Barry
  • Groep: Forumleden
  • Actief sinds: 08-08-2003
Hi all,

Ik zit met het volgende; de klant wil dat de rendering van html pagina's gaat plaatsvinden op de computer van de client.
Dus de front-end doet een server-request en de server geeft response met pagina content.
Dit vind ik allemaal prima, maar ik heb wel gezegd dat dit voor SEO zeer ongunstig is, aangezien de pagina's niet eenvoudig geindexeerd gaan worden.

Ik begin nu te twijfelen of bijv een methode als AjaxAddress een oplossing hier zal bieden, dus dat je via javascript alsnog kan deeplinken naar pagina's...

iemand die weet hoe dit ECHT zit en daar ook betrouwbare resources voor heeft? het is namelijk een erg belangrijke klant.

#2 08-12-2011 09:59

Dit vind ik allemaal prima, maar ik heb wel gezegd dat dit voor SEO zeer ongunstig is, aangezien de pagina's niet eenvoudig geindexeerd gaan worden.
Het is niet gunstig voor SEO, en niet voor de bezoeker en niet voor jou en niet voor zijn portemonee omdat jij er *veel* langer mee bezig bent.

Dus de front-end doet een server-request en de server geeft response met pagina content.
Frontend is dan de browser, en het request is dan een AJAX call neem ik aan? En wat is dan de content, wordt dat echt een JSON representatie van iets wat op de pagina kan staan, wat je met javascript gaat omzetten naar HTML? Dat klinkt als een moeilijke manier om XSLT te doen, iets wat browsers grotendeels al zelf kunnen.

IK heb geen ervaring met deeplinken in een ajax omgeving, ik weet alleen wel dat het een hele hoop ellende met zich meebrengt om te proberen de functionaliteit van de browser na te bouwen in javascript.

Heeft de klant nog valide redenen om dit te willen?
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#3 08-12-2011 10:12
  • Barry
Het enige voordeel is dat het lichter is in het dataverkeer (het is voor mobiel), het budget is gewoon toereikend, dat is niet het probleem.
En ik kan wel een nette javascript MVC omgeving opzetten om alle views te genereren op basis wat de server uitpoept, dat is ook geen punt.

Echter heb ik nog niet kunnen vinden dat dit voor SEO niets uitmaakt, dus op basis van de theorie die al bestaat over SEO zal deze situatie dus ongunstig zijn voor SEO, totdat iemand het tegendeel bewijst...

#4 08-12-2011 10:16

Het enige voordeel is dat het lichter is in het dataverkeer
Test dat eerst eens, want ik vermoed dat het helemaal niet zo heel veel gaat schelen. Je voorkomt wel een paar pagina's html, maar je zet er een behoorlijk stuk javascript tegenover en de feitelijke data, de teksten zelf bijvoorbeeld, moet je nog steeds oversturen.

Anders gezegd; kun je de json+javascript kleiner maken dan de html+css en ik vermoed dat dat een flinke dobber gaat worden, helemaal voor een mobiele site die van nature al klein zijn.
DELETE FROM world WHERE dbms='mysql';
http://www.yapf.net - http://yapf.blogspot.com/

#5 08-12-2011 10:58
  • Barry
Ik ben het met je eens, de load zal dan ook door de client nauwelijks op te merken zijn, het scheelt wel veel httpRequests, ik hoef alleen maar 1 request uit te voeren in tegenstelling tot opnieuw alle js/css/image/(+onnodige HTML) bestanden te laden (ongeacht of ze gecached worden). Ik zal eens een reeks testen uitvoeren wanneer ik tijd heb.

Bedankt voor je antwoorden.

#6 12-02-2012 19:27
  • Rolf L
  • Actief sinds: 04-02-2002
En, is hier nog iets uitgekomen?

Alles in de browser bouwen lijkt me echt de verkeerde weg. Als je toch weet dat het een site is voor mobiele devices dan is je html niet al te zwaar (ik bedoel, je gaat geen hele lange pagina's sturen, dat is niet handig in het gebruik) - eventueel zou je kunnen denken aan ajax + mustache templates die je zowel aan de backend als frontend kunt gebruiken.
De hoofd layout bouw je server side op en veel van de rest van de site/app haal je binnen via ajax requests en kun je de stukjes template gebruiken. Met JS, mustache en/of een goed framework als MooTools kun je dan vrij veel doen zodat het via ajax maar ook direct opgevraagd werkt.

Voor SEO is het sowieso niet handig overigens. Of indexed Google tegenwoordig in-een-browser-gerenderde-pagina's?
Het deeplinken voor ajax is eerder om states/urls te kunnen gebruiken als bookmarks (dus aan de frontend als user).

#7 01-03-2012 23:56
  • Martin P
  • Groep: Moderators
  • Actief sinds: 19-04-2007

Bekijk Post Op 08-12-2011 11:58 schreef Barry:

ik hoef alleen maar 1 request uit te voeren in tegenstelling tot opnieuw alle js/css/image/(+onnodige HTML) bestanden te laden (ongeacht of ze gecached worden).
Ik denk dat je met client-side caching heel veel kunt doen. Wat er dan overblijft, zal niet erg veel meer zijn dan het spul dat je met AJAX ophaalt. Daarnaast ben ik wel benieuwd naar het accuverbruik. Ik kan me voorstellen dat die berg javascript toch wel wat meer vraagt van je telefoon dan een gewone pagina. Daarnaast zit je bij javascript ook weer met een stuk ondersteuning. Wordt alles ondersteund door de diverse apparaten? Het zou kunnen dat je groepen gaat buitensluiten, omdat niet elk stukje javascript op elk mobiel apparaat werkt. Of ik moet weer eens aan een nieuwe telefoon, dat kan natuurlijk ook :D

Bekijk Post Op 12-02-2012 20:27 schreef Rolf L:

Voor SEO is het sowieso niet handig overigens. Of indexed Google tegenwoordig in-een-browser-gerenderde-pagina's?
Google is wel bezig om dynamisch geladen pagina's (met AJAX) beter te indexeren. Ik heb de laatste nieuwtjes daarover niet echt bijgehouden, dus ik weet niet precies hoe ver ze daar op dit moment mee zijn.
Handleidingen zijn er niet voor niets, gebruik ze dus :)
HTML5 ~ CSS ~ PHP ~ MySQL ~ SQL-injectie bestaat meer dan 13 jaar

Inloggen wachtwoord vergeten? Aanmelden